Katy Perry

27.04.2009 19:42



Ak poznáte Katy iba z klipov ku  "I Kissed a Girl" a  "Hot N Cold," môžete ju považovať len za ďalšiu rýchlokvasenú hviezdičku. Preháňa to s kostýmami a na udeľovaní cien skáče do obrovských poschodových tort – môže sa vám zdať, že na nej nie je nič seriózne. Ale Katy nevadí ak ju na prvý pohľad podceníte. Keď s ňou na začiatku kariéry rozviazali zmluvu tri labely za sebou –  Katy si robila poznámky. A keď sa jej podarilo získať kontrakt s labelom Capitol – dala si záležať na tom, aby tento krát dopadla rovnými nohami na zem.

"I Kissed a Girl," prvý singel z jej albumu "One of the Boys," bol sedem týždňov na vrchole Billboard Hot 100  a dosiahol úctyhodný predaj 3.1 milióna downloadov. A aj keď sa "Hot N Cold," dostal len 3. miesto toho istého rebríčka, predalo sa z neho 2.9 milióna dowloadov. Celému albumu sa však darilo o niečo horšie s 806,000 predanými kópiami v USA. Katy si dobre uvedomuje zmeny, ktoré nastali v hudobnom biznise. „Ľudia sa popálili na príliš veľkom množstve albumov, kde boli dobré možno 2-3 tracky z celého albumu. Ja osobne neviem žiť bez iTunes."

Jej manažér, Bradford Cobb, si starosti nerobí. Aj keď predaj albumu by mohol mať lepšie čísla, verí, že Katy nie je „speváčkou dvoch hitov“."'Thinking of You' presvedčí ľudí aby si kúpili celý album," hovorí. "Je to skvelá ukážka Katinho umeleckého rozsahu. Dáme ľudom čas nech ju „objavia“."

Je fakt, že počas celej svojej kariéry bola Katy vytrvalá. V 15 nahrala gospelový album, ktorý rýchla zapadol keď jej label padol. Druhý pokus urobila keď mala 17 – spolupracovala s Glenom Ballardom na albume pre Island Def Jam, tiež bez väčšieho úspechu. Nakoniec v roku 2004 podpísala kontrakt s labelom Columbia a verila, že do tretice bude všetko dobré.

Nebolo. Aj keď práve v Columbii, Katy našla svoj súčasný smer. "Columbia nebola ochotná akceptovať Katinu víziu. Mali pred sebou ambicióznu mladú ženu s jasnou predstavou, kto je a s odhodlaním tvrdo pracovať. No nechceli jej dovoliť robiť rozhodnutia." Katy začala pracovať na vlastnom, albume, ale ešte pred tým než ho dokončila, sa Columbia rozhodla práce ukončiť.  "Mali sme hotových 80% nahrávky, keď sa rozhodli to skončiť," hovorí Cobb. "Získali sme od nich mastery a začali sme hľadať nový label."

Počas hľadania nového labelu si Katy zarábala v lokálnej A&R spoločnosti  (Artists and Repertoire –  typ spoločnosti zameranej na vyhľadávanie nových talentov ) s názvom Taxi Music. "Celý deň som sedela v kancelárii za stolom a počúvala som hroznú muziku, ktorú nám ľudia posielali a recenzovala ju,  pretože mojou úlohou bolo im pomôcť presadiť sa v hudobnom biznise," hovorí Katy. "Potom mi zavolal bývalý prezident labelu Capitol  Jason Flom. Išla som s ním na kávu ešte v ten deň. Do tej kancelárie som sa už nikdy nevrátila."

V Capitole mala Katy slobodu, po ktorej vždy tak túžila. Začala pracovať s producentom Dr. Luke, s ktorým napísala "Hot N Cold" a "I Kissed a Girl." (Katy je autorkou, alebo spoluautorkou každej piesne na albume "One of the Boys.") Vo chvíli, keď bol album hotový sa Capitol rozhodol, že postaví Katinu osobnosť a nevšedný imidž do stredu pozornosti v promo kampani."Kampaň odštartovala v novembri 2007 s videom 'Ur So Gay,' " hovorí Bob Semanovich, z labelu Capitol. "Chceli sme niečo čo bude hravé a zábavné, aby sme ju predstavili verejnosti a vzbudili záujem." Label vydal digitálne EP, a zameral sa na vytvorenie rozruchu online namiesto toho aby sa zameral na hranosť v rádiách.

"Vymyslela som koncept bábik pre video – chcela som aby to všetci brali ako trošku šibnutú pesničku," hovorí Katy Perry. Vo videu emo Ken surfuje MySpace a  Barbie verzia Katy sa ho snaží zviesť . "Začalo sa o tom videu rozprávať, potom nasledovala  reportáž v magazíne Blender a Madonna vyhlásila, že sa jej to video páči. Zrazu som sa začala stretávať s médiami a ľudia si ma začali viac všímať." No a počas tohto celého album "Boys..." prechádzal poslednými úpravami." 'I Kissed a Girl' sa na album takmer nedostala," hovorí Katy. "Niektorí ľudia z vedenia labelu mali trochu obavy, ale nechala som ich nech si ju pár krát vypočujú a zmenili názor. Nakoniec sa im páčila tak, že sa z nej stal prvý singel."

Katy sa pustila do promo kampane tradičným spôsobom "Dva mesiace som obchádzala rádiá," hovorí. "Chodila som na večere s hudobnými dramaturgmi. Malo to zmysel pretože práve tieto osobné stretnutia pomohli zasiať prvé semienka." Manažér Cobb hovorí, že Katina osobnosť hrala kľúčovú rolu  pri presadení je hudby v rádiách. "Je veľmi bystrá a naozaj otvorená. Má pochopenie pre mladú generáciu a to je niečo čo títo ľudia hľadajú."Ako sa "I Kissed a Girl" začalo štverať na vrchol rebríčkov, provokatívny text  neunikol pozornosti kritikov. "Uvedomovali sme si že môže byť „politicky“ riskantné vypustiť 'Ur So Gay' a hneď potom 'I Kissed a Girl,' " hovorí Cobb. "Mali sme tu dve skupiny ľudí, ktoré sa nevedia na ničom dohodnúť a obe boli na nás naštvané."

S pop- hitom na vrchole hitparád sa Katy rozhodla vybrať na veľmi nepopové turné Vans Warped Tour. (The Vans Warped Tour je putovný festival extrémnych športov a hudby. Väčšinou tu vystupujú punk rockové, alternatavíne, emo, post-hardcore a metalcore  kapely). "Chceli sme aby ju ľudia vnímali ako skutočnú hudobníčku a nie len ako hviezdičku jedného hitu. Robiť niečo také ako Warped tour, keď Katy mala na svojom konte len jeden jasný pop hit spôsobilo nejedno zdvihnuté obočie," hovorí Cobb.  "Napriek tomu sa jej naozaj podarilo komunikovať aj s týmto publikom." Katy sa ani v extrémistickom prostredí nevzdala svojho štýlu. „ Na každé vystúpenie som mala iný kostým. Ľudia sú citliví na vizuálny aspekt a chcú niečo vidieť. Freddy Mercury je v tomto mojim vzorom. Bol to skutočný hudobník ale nikdy nazabúdal na to aké dôležité je dobre pri tom vyzerať .“ 

Táto záľuba vedie Katy k ďalším možnostiam. Ako sama hovorí rada by mala vlastnú značku dizajnového oblečenia, niečo ako je úspešná značka Gwen Stefani L.A.M.B. Gwen je pre Katy vzorom nielen vďaka jej unikátnemu štýlu ale aj dlhou a úspešnou kariérou. Katy verí, že byť v kontakte s jej fanúšikmi je kľúčom k úspechu. Neustále bloguje a a odpovedá na MySpace odkazy, a po každej show si nájde čas porozprávať sa s fanúšikmi a rozdať autogramy.

"Všetky veľké pop divy sa zdajú byť vzdialené a tak trochu vyľakané,"  hovorí Katy. "Rozumiem tomu čo je to byť divou, ale ja chcem byť pop hviezda odvedľa." Katina  MySpace stránka má na konte už vyše 28.3 miliónov návštev a nájdete tam aj číslo kde fanúšikovia môžu volať aby sa dozvedeli aktuálne novinky. "Fakt, že má toľko kontaktov s fanúšikmi je dobrý, budú jej viac lojálni," myslí si Cobb. 

A Katy? Ona je rozhodnutá využiť všetko čo sa doteraz naučila aby si ďalej budovala kariéru. "Niekedy chcem zavolať do starých labelov a opýtať sa: Kto sa smeje teraz?  Hovorí Katy. "Ale na druhej strane ak by som nemala za sebou všetky tie prekážky  asi by som nerozumela biznisu tak ako mu rozumiem dnes."

TOPlist